19.1.2016

Painajaisia


Heippa kaikki ja terkut flunssaiselta sängyn pohjalta. Oonkin kauan jo miettinyt, että oho oonpas pysynyt terveenä jo pitkään - viimeksi vuosi sitten olin siis kipeänä - mutta nythän se sitten iski. Jonkun pöpön oon saanut, mutta ei varmaan auttanut eilinen pakkasessa seisoskelukaan. Olin menossa eilen keskustaan, ja ootin bussia 25 minuuttia meidän pysäkillä. Kun lähdin stadista, ei bussi taaskaan kulkenut missään aikataulussa. Odotin bussia toiset melkein puoli tuntia, ja kun viimein pääsin bussiin, ei siellä toiminut lämmitys ja matkassa meni puolet enemmän aikaa kuin yleensä. Musta tuntuu, että joko mulla on ollut todella huono tuuri tai sitten bussiliikenne on ollut aika sekaisin jo pari viikkoa. Noh, jokatapauksessa olin koko eilisen illan sellaisessa syväjäässä ja tänään heräsin kaktus kurkussa. Eipä auta muuta kuin levätä ja nukkua paljon!


Nukkumisesta puheen ollen, oon nyt muutamana aamuna nukkunut aika pitkään. Mulle on aika tavallista, että nään unia ja painajaisia aamuisin. Sehän on selvää, että jos aamulla herää huonoon uneen, on koko päivän yleis-fiilis helposti vähän huonompi. 

Mun mielestä unet on tosi mielenkiintoisia ja välillä yritän itse analysoida niitä. Mä nään todella usein sellaisia unia, missä on hirveä kiire esimerkiksi lähteä jonnekin, mutten löydä mun tavaroita ja liikkuminen on todella vaivalloista ja hidasta. Se ei nyt varsinaisesti mikään pelottava painajainen ole, mutta tunnetila unessa on todella epämiellyttävä. Mä en ikinä näe mitään sellaisia painajaisia, jossa mua jahdattaisiin tai joissa olisi jokin fyysinen "monsteri", enemmänkin unissa on sellainen tunne pahan läsnäolosta ja siitä, että kohta tapahtuu jotain kauheaa. Esimerkiksi vähän aikaa sitten näin sellaista unta, jossa olin pimeässä vanhassa talossa ja availin siellä ovia. Viimeisestä oven takana oli tuoli takaperin, ja vaikka en nähnyt että tuolissa olisi istunut kukaan, oli vahvasti sellainen olo, että siinä istui jotain pahaa. Niin outo tunne! 

Mieleenpainuvin painajaiseni oli sellainen, jonka näin kun olin noin 11-12 -vuotias. Samalla kun näin unta, kävelin unissani. Lähdin kävelemään omasta huoneestani vanhempieni makuuhuoneeseen. Kävellessäni "kuulin" alakerrasta ääniä, ja mulle tuli huono fiilis. Meidän yläkerrasta näkyy yhdestä kohdasta alakertaan, ja kun kurkkasin varovasti alakertaan, ja näin mustia hahmoja jotka rekisteröin varkaiksi. Menin äidin ja isän huoneeseen, ja yritin ravistella heitä hereille mutta unessa he olivatkin kuolleet ja aloin kiljumaan. Heräsin omaan kiljuntaani :D Vanhempani olivat heränneet jo siinä vaiheessa kun tulin huoneeseen, mutta unessa näin heidän vaan makaamassa liikkumattomina. 

Löysin tälläisen artikkelin, missä on listattu yleisimmät painajaiset ja niiden merkitykset. Tosi mielenkiintoinen! Artikkelissa sanottiin, että on yleistä nähdä painajaisia missä hammas tai hampaat putoavat tai missä on yhtäkkiä alasti julkisella paikalla. Mä en muista, että olisin tälläisiä unia ikinä nähnyt mutta muut artikkelin kohtien unet oon kyllä kokenut. 


Haluaisitteko jakaa omia yleisimpiä tai mieleenpainuvimpia unianne tai painajjaisia? 
Ootteko itse tulkinneet unianne? 

13 kommenttia:

  1. Hui, pelottava toi sun unissakävely kokemus! :o mä kävelin unissa kanssa aika paljon pienenä muttta en muista nähneeni mitään unia tai ainakaan pahoja unia silloin. Mutta on se silti outoa kun porukat kertoo seuraavana päivänä et oon kävelly unissani, ku ei ite muista siit mitään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oli kyl niin pelottava kun muistan sen vieläkin :( Huh, unissakävely ylipäätään on niin pelottavaa, mietin aina et mitä jos silloin ois sattunut jotain??

      Poista
  2. Ihanat farkut! Mistä?? :)

    VastaaPoista
  3. Mä nään aina sellaisia painajaisia missä juoksen pakoon jotain, en tiedä mitä, mutta jotain pahaa. Sit usein oon nähny myös hukkumisesta ja putoamisesta. Herään aina kun osun pohjaan tai maahan, ihan hiestä märkänä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, siis IHAN täysin samoja kokemuksia siis meillä! Hyi että noi on pelottavia :( inhoan just sitä hetkeä ennen heräämistä!

      Poista
  4. Minkä ikäinen olet? (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hups, huomasin sivupalkista jo ikäsi :D näytät kyllä nuoremmalta kuin 24, ainakin näissä kuvissa!

      Poista
    2. Haha, en oikein osaa sanoa onko se hyvä asia, mutta kiitos :D

      Poista
  5. Hui kun mulle tuli kylmä, kun katoin että oot ilman sukkia näissä kuvissa :D makaan itse peiton alla (y) enkä uskalla lukea noita unijuttuja, jos nukahdan vielä, oon vähän flunssanen :|
    Mä näen unia joskus siitä että mun suu on menny lukkoon, enkä saa sitä kokonaan kiinni.
    Painajaisista tuli mieleen, että näin yhdessä vaiheessa ihan kamalaa unta ja välillä turhautti niin paljon, että aloin itkemään aamuin. Siinä olin mun huoneessa, tai vastaavanlaisessa ja vaatekaapin ovi aina avautu hiljaa, kun olin menossa nukkumaan. Usein vaatteet henkareissa heilui vähän, tai sitten jotkut tavarat saatto leijailla. Mä aluksi laitoin aina kiinni ne ovet tai eteen jotain, mutta siitä huolimatta ne aukes.
    Muistan sen, että varmaan 10x sen unen nähtyäni, mä turhauduin siinä unessa ja aloin aina raivoitkemään, että mikä ikinä siellä kaapissa onkaa ni mene pois tai tule esiin #€) & %(@@!!! Iskä sitten sano joskus kun kerroin tosta unesta, että oli nähny samantyylistä ja niihin autto se, että otit mukaan uneen vaikka jonku aseen tms millä uhkaat. Noh, seuraavan kerran vedin aseen kai peiton alta tai jostain ja kiljuin siinä unessa ja ammuin kaappiin, ja unet loppu!? Enpä oo sen jälkeen nähny, onneksi! Oli tosi turhauttava :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, mullekin tuli kylmä kun katsoin näitä kuvia, nää on siis otettu jo hieman ennen kun tulin kipeeksi :D
      Hui tosi pelottavia mut tosi mielenkiintosia juttuja. Tosta sun toistuneesta painajaisesta tuli ihan mieleen joku kauhuleffa, tosi kammottava. Ihan sairaan hyvä että pystyit itse vaikuttamaan tuohon uneen ja sait sen loppumaan, varmasti helpotti olo!! :)

      Poista
  6. Kyllä olet kipeänäkin niin valloittava nainen! <3

    Meni ihan kylmät väreet lukiessa painajaisista, koska itse näen niitä hyvin usein. Eniten näen painajaisia että hampaat putoaa suusta ja ahdistuin vielä enemmän kun vanha kansa sanoo, että se tietää kuolemaa jollekin. Lisäksi näen unia lasihampaista, jotka tippuvat suusta. Kenties ahdistavin on se, kun olet ns. valveunessa, tiedät että on unta mutta et ole hereillä. Kerran kun näin unta tuossa tilassa, pahin fobiani käärmeet olivat siinä mukana. Pakenin kerros kerrokselta isoja kuristajakäärmeitä kellariin ja odotin jumissa että kohta ne tulevat ja minä kuolen tässä unessa. Se oli ahdistavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon! :) <3
      Siis oikeasti, sä oot ensimmäinen ihminen jolta oon kuullut että on nähnyt noita hammas-painajaisia! Ihan hirveen pelottavan kuulosia :( hyi varmasti hirveetä nähdä painajaisia omista fobioistaan, ei kuulosta yhtään hyvältä. :(

      Poista

I'M HAPPY TO HEAR YOUR COMMENTS!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...