23.6.2016

Ulkonäköpaineista




Multa pyydettiin postausta ulkonäköpaineista (kiitos toiveesta!). Mulla oli mielessä monta eri lähestymistapaa tälle aiheelle, mutta lähestyn tätä nyt omilla kokemuksillani.

Bloggaamisessa täytyy usein kasvattaa itselleen vähän paksumpaa nahkaa ja hyväksyä se tosiasia, ettei kaikkia voi miellyttää. Näiden blogivuosien aikana oon lukenut useita kommentteja itsestäni missä oon ollut läski, laiha, ruma, tylsä, bimbo, tyrkky, pissis ja ällöttävä. 

Mä oon saanut lähiaikoina kommentteja missä harmitellaan, että olin niin paljon kauniimpi ennen, ruskeat hiukset sopivat mulle paremmin, mulla oli parempi kroppa ja seksikkäämpi tyyli. Mua verrataan niihin aikoihin, kun olin 19-20 -vuotias. Asukuvat otettiin usein juuri ennen ulos lähtöä, jota varten laittauduttiin paljon. Olin toki tyytyväinen ulkonäkööni, mutta toki usein vasta sen pynttäytymisen jälkeen. 
Olin miettinyt blondiksi värjäämistä jo pitkään. Vaalentaminen kiinnosti, olihan se lähempänä omaa luonnollista väriäni kuin tuo ruskea. Muutos sai ristiriitaista palautetta blogissa, osa tykkäsi kovastikin ja osa taas melkein käski värjäämään takaisin ruskeaksi. Huvittavinta oli aina, kun monet sanoivat että näytin mm. niin paljon ruskettuneemmalta tummalla tukalla. Noh, totuus oli että käytin varmaan päivittäin itseruskettavaa jotta en olisi näyttänyt niin kalpealta tummaa hiusta vasten ja juurta täytyi värjätä varmaan 3 viikon välein. Muokkasin kuvat myös aina todella tummiksi (katsokaa vaikka yllä ja alla kuvista). Nykyään on niin ihanaa, kun tukkaa tarvitsee vain raidoittaa muutaman kuukauden välein ja ilman meikkiä ja itseruskettavaakin näyttää kasvot terveen värisiltä.

Mun mielestä mä en ole "mummoutunut", niin kuin joku sanoikin. Mä en haluaisi enää pukeutua ja meikata samalla tavalla kuin 19-vuotiaana. Mulla on just sellainen tukka ja tyyli mistä itse tykkään. Mulla on edelleen ripsienpidennykset, niissä kuitenkin olen kuitenkin mennyt jo vähän luonnollisempaan suuntaan pituuden ja tuuheuden suhteen.
Vaikka monien mielestä mulle sopi ruskea tukka paremmin, niin pidän nykyisestä ulkonäöstäni tällä hetkellä paljon. Ja tärkeintähän on se, mitä mieltä itse on, itsehän sitä joutuu katsoa peiliä päivittäin. ;) On se kuitenkin mielenkiintoista, miten jotkut tuntuvat ottavan muiden ihmisten ulkonäölliset muutokset henkilökohtaisina loukkauksina. 

Naisiin kohdistuu kyllä mitä kummallisimpia mielipiteitä. Milloin hiukset, meikit, vaatteet, kroppa, rusketus, kynnet tai ripset ovat rumat. Se, mitä mä en kuitenkaan ymmärrä, on se, miten ketään voi ihan totta kiinnostaa toisten ihmisten ulkonäkö. Tokihan sitä kaupungilla kävellessä saattaa miettiä, että onpa kummallinen mekko tai erikoiset hiukset – mutta jos se häiritsee paria sekuntia pidempään, täytyy ehkä miettiä onko omassa elämässä tarpeeksi mielenkiintoisia asioita meneillään.

Mä oon jotenkin niin kyllästynyt siihen, että naisten ulkonäkö on ikuisen arvostelun ja katseen alaisena, tulee se sitten miesten huuteluina kadulla tai naisten arvostelevina katseina ja kommentteina. Päivittäin voi lukea lehdistä siitä, miten jollakin näkyi nänni, peppu, alushousut tai se ettei niitä ole. Naisen vartaloa ihaillaan ja haukutaan, ja se on asia jolle kaikilla on mielipiteensä. On käsittämättömän vanhanaikaista pitää naisen vartaloa enää 2000-luvulla objektina. Jollain näkyi nänni, toinen on lihonut, toisella on finnejä. Oikeasti. Ihan. Sama.

" People are constantly begging to see a naked female body. But once they do, someone is a hoe. "
 
Paljon on puhuttu siitä, että media siinä perinteisessä merkityksessään aiheuttaa ulkonäköpaineita. Mun mielestä se on nykyään ihan ja ainoastaan some joka sitä tekee. Ihmiset ihailee 17-18-vuotiaita miljonääri-teinejä, joille on tehty jo useita kauneustoimenpiteitä, joilla on omat kokit ja personal trainerit. Heistä postataan kuvia ja kuvatekstiksi #goals. Monet unohtaa, että useilla instagram-julkkiksilla on omat ravintoterapeutit ja valmentajat, koska se on heidän työnsä näyttää hyvältä. Välillä huomaan itsekin selailevan jotain australialaisten mallien kuvia miettien, kuinka siistiä olisi omistaa sellaiset vatsalihakset. Mutta sitten muistan, että mun ei tarvitse elantoni vuoksi näyttää siltä. Toki urheilen ja pidän itsestäni huolta, mutta on täysin utopista vaatia itseltään jotain sellaista, mitä joku toinen tekee elääkseen ja jolle maksetaan hänen ulkonäöstään.
 
Vaikka tämä fitness-buumi on alkanut jo laskea, uskon, että se on vaikuttanut monen minä-kuvaan. Mä oon varmaan blogissani ennenkin sanonut, etten ole mikään fitneksen puolestapuhuja. Rehellisesi sanottuna pidän sitä pahimmillaan ortoreksiana ja pakkomielteenä. Treenaus tapahtuu hampaat irvessä pelkästään ulkonäköpainotteisesti. Mä vähän veikkaan, että esimerkiksi mua ei pidetä hirveän ”fitneksenä”, kun liikun ilon vuoksi ja treenaan salilla muutaman kerran viikossa sitä mitä lystään. Syön karkkia pari kertaa viikossa, käyn after workeilla ja jätskeillä.
 
Uskon, että some ja fitness ovat kasvattaneet ulkonäköpaineita myös miehillä. Myönnän, että ennen en uskonut miehillä olevan minkäänlaisia ulkonäköpaineita. Nyt kuitenkin, kun instagramit, facebookit ja snapchatit pursuavat lihaksiaan esittelevistä miehistä, ei ihme, jos se kolahtaa jonkun itsetuntoon. Monet pojat arvioivat oman ulkonäkönsä instagram-tykkäyksien ja teinityttöjen emoji-kommenttien perusteella.
 
Sanotaan, että ikä tuo itsevarmuutta. En ehkä sanoisi itsevarmuutta, mutta hyväksymistä kyllä. Oppii hyväksymään tietyt tosiasiat itsessään. Toki sitä voi meikkailla ja hiuksia värjätä, mutta tietyille asioille itsessään ei vaan voi mitään. Onhan sitä mahdollista ostaa vaikka eriväriset piilolinssit ja mennä nenäleikkaukseen, mutta miksi muuttaa itsessään jotain sellaista mitkä tekee susta juuri sut.

Huh, I’ve spoken. Olisin niin iloinen, jos osallistuisitte keskusteluun tuolla kommenttien puolella, tämä on aihe mistä mua kiinnostas kovasti kuulla teidän mielipiteitänne. Nyt toivotan kaikille upeaa ja rentouttavaa juhannusta! <3


25 kommenttia:

  1. Mahtava kirjoitus Vilma! Olen sun kanssa samaa mieltä että Some aiheuttaa aika paljon sitä ulkonäköpainetta ja sitä että pitäisi näyttää tietynlaiselta jotta olisi ns hyväksyttävä. Se on aika kauheeta ja varsinkin kun vielä herkässä iässä olevat teinit ihannoivat sellasta täydellisyyttä jonka takana tosiaan on meikkaajat, stylistit jne.

    Mä olen myös saanut kuulla blogissani kaikenlaista mun ulkonäköön liittyen. Mietin aina sitä että mikä saa ihmiset haukkumaan jotain anonyymisti netissä? Me ei kaikki voida näyttää samalta ja mun mielestä se on just rikkaus että ollaan omia itsejämme :) Mulla olis tästä aiheesta niin paljon sanottavaa että lopetan nyt tältä erää.

    Hauskaa Juhannusta! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, hyvä lisäys tuo meikkaajat, stailistit, sitten joillain vielä some-assistentit, valokuvaajat ja kuvanmuokkaajat.
      Nimenomaan, persoonallisuus on rikkaus. Mä en ymmärrä miten jotkut haluavat että kaikki näyttäisivät juuri omaan muottiin sopivilta. Hyvää juhannusta sinnekin vielä näin jälkikäteen!<3

      Poista
  2. You rock!!! ❤️ Aivan loistava teksti. Vitsi mite onnekas oot ku sulle sopii vaaleet JA ruskeet hiukset. :D Hyvää juhannusta!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos!! :) <3 hyvää juhannusta!

      Poista
  3. Voin vaan kuvitella kuinka paljon ihmiset on varmaan heittänyt kommenttia blondiksi värjäämisestä! Itse oon luonnollisestikin blondi ja tuntuu, että joillain ihmisillä on todella paljon ennakkoluuloja blondeja kohtaan, mikä on ihan naurettavaa sen ollessa vain yksi hiusväri kaikkien muiden joukossa :D

    Tosi kiva kirjoitus mun mielestä, ulkonäköpaineet ja muiden ulkonäön arvostelu on jokapäivää nykyään.. En yhtään ymmärrä miksi ihmiset tuhlaavat omaa aikaansa täysin itseensä liittymättömän asian, eli jonkun toisen ulkonäön, kommentoimiseen. Ihanaa, että kirjoitat aina välillä kantaaottavia postauksia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tää "tyhmä blondi" -stereotypia elää edelleen :D

      Kiitos paljon, kiva kun tykkäsit. <3 Juuri näin, on oikeasti pelottavaa miettiä kuinka iso prioriteetti ulkonäkö on, ja kuinka paljon energiaa sen pohtimiseen tuhlataan.

      Poista
  4. Samaa mieltä ! Ja pelkkä ikä ei tuo hyväksymistä omaan kroppaan vaan myös äitiys. Nimimerkillä 2veen äiti ja kyllä sitä on sinut arpiensa ym kanssa. Onhan kroppani tehnyt äärimmäisen ison ja ihanan työn <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. awwww! no niinpä! ulkonäkö on muutenkin NIIN toissijainen juttu!! <3

      Poista
  5. Loistava kirjoitus. Toisaalta tuntui kyllä pahalta sun puolesta noi kommentit mitä olet saanut. Joku ihminen jolla olisi taipumuksia syömishäiriöön saattaisi saada tuosta alkusysäyksen sairastumiselle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 mun puolesta ei tarvitse tuntua pahalta, tämä ei ole sellaista kritiikkiä josta loukkaantuisin :) mutta oot ihan oikeassa siinä, että eihän kukaan voi tietää mitä tuollaiset kommentit saattavat aiheuttaa tuntemattomalle ihmiselle.

      Poista
  6. En voi kun ihmetellä noita sun saamia kommentteja. Tosin oon kyllä sitä mieltä, ettei kukaan normaali fiksu ihminen toiselle tollasia edes kirjoittele. Sitä paitsi kun noita kuvia katsoo, niin en lähtis sanomaan sun kropasta mitään negatiivista. Kannattaa optikolla varmaan käydä, jos noiden kuvien välillä näkee +20 kg.

    Mäkään en oo jaksanut innostua 6x viikossa treenaamisesta tai "täydellisen" kropan tavoittelusta, mutta kehtaan varsin hyvin kulkea rannalla bikineissä. Jonkun mielestä vois olla muhkeempi peppu tai lihaksikkaammat reidet, mutta olkoot he sitten sitä mieltä ;)

    Mitä tulee tyylin muuttumiseen, niin on todellakin vaan positiivista, ettei ihminen pukeudu 5 vuotta myöhemmin samalla tavalla kun 19-vuotiaana. Riippuen toki, miten 19-vuotiaana on pukeutunut :D Sulla on ainakin nätti nuoren aikuisen tyyli, erikoista jos joku ajattelee sitä "mummoutumisena".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin, makujahan on monenlaisia! :) Kaikilla on täysin omat mieltymyksensä, ja siksi kaikkia onkin mahdoton miellyttää. Tärkeintä on että on itse tyytyväinen itseensä, itseäänhän sitä tuijottelee joka päivä! :)

      Poista
  7. Huhhuh mitä kommentteja joudut kestämään! Oot upee ja tykkään hirveesti sun nykysestä tyylistä, tosi freesi ja aikuismainen! :) Mistä muuten toi ihana valkonen jumpsuit on peräsin? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon! :) se jumpsuit on spirit storesta! :) <3

      Poista
  8. Onneksi tollaset "en ikinä kehtaisi blaah" kommentit kertoo vaan kommentoijan omasta huonosta omatunnosta eikä liity mitenkään suhun ja sun fiiliksiin omasta kehostas :) Hyvä kirjoitus, toivottavasti tavoittaa monet itsetunnon kanssa kamppailevat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon kyllä ihan samaan, että kyseessä on vain näiden henkilöiden oma huono itsetunto, jos eivät oikeasti ihan normaalin näköisen ihmisen kropassa kehtaisi olla :D
      Kiitos paljon, kiva kun tykkäsit <3

      Poista
  9. Onneksi tollaset "en ikinä kehtaisi blaah" kommentit kertoo vaan kommentoijan omasta huonosta omatunnosta eikä liity mitenkään suhun ja sun fiiliksiin omasta kehostas :) Hyvä kirjoitus, toivottavasti tavoittaa monet itsetunnon kanssa kamppailevat.

    VastaaPoista
  10. Todella hyvä teksti Vilma! Sulla on asenne kohdallaan. :) Tykkään hirveesti lukea tätä sun blogia, kun osaat kirjottaa niin hyviä ja fiksuja tekstejä. Mukavaa juhannusta sulle!

    -Sara

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos oikein kovasti, ihanasti sanottu! :) <3 hyvää juhannusta ! :)

      Poista
  11. Hyvä teksti V! <3 ja huhhuj mitä kommenttteja, joku aikuinenko ihan tosissaan ne on kirjottanut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Jannina! :) <3 haha, noh en usko että ihan aikuinen kuitenkaan.. :D

      Poista
  12. Vau, ihan mieletön teksti vilma :)<3 täyttä asiaa puhut :) todella törkeää kommenttia olet saanut :/ ihan käy sääliksi joidenkin ajatusmaailmaa.. Huhuhuh!! Sulle en voi muuta sanoa, kun jatka samaan malliin ja pidä lippu korkeella<3 oot ihan huippu :) vastailen sun sähköpostiin kyllä pian<3 ihan hävettää miten siitä on taas aikaa :(((

    VastaaPoista
  13. Anonyymi6/7/16 09:22

    Tää oli hyvä teksti. En ole edes tajunnut millaisia kommentteja saat. Toki kaikilla on varmasti mielipide hiusten väreistä ym. Mutta että niitä omia mielipiteitä tarvitsee sanoa ääneen on eri asia. Monet taitavat unohtaa että bloggaritkin ovat vain ihmisiä..

    VastaaPoista

I'M HAPPY TO HEAR YOUR COMMENTS!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...