17.2.2017

Motivaatiota liikkumiseen?



Moikka kaikki! Nyt puhutaan urheilusta! Mulla on nimittäin tällä hetkellä menossa sellainen vaihe, kun liikkuminen ei kiinnosta sitten yhtään. Mullahan oli tässä melkein kuukauden tauko kaikesta liikunnasta, kun olimme tammikuun lopussa sen reilun pari viikkoa lomalla ja sitten sen jälkeen "tässä nyt on ollut vähän sitä sun tätä kiirettä.."

Liikunnan aloittaminen pitkän tauon jälkeen on aina ihan hemmetin nihkeää. Ensimmäinen treeni on aina muistutus siitä, kuinka paljon kunto on tauon aikana ehtinyt huonontumaan. Salille en ole vielä edes uskaltautunut mennä, koska se on ehdottomasti pahin pitkän tauon jälkeen. Tällä viikolla olen käynyt lenkkeilemässä ja tanssitunnilla. Näiden jälkeen oli ihan upea fiilis ja tanssitunnilla sain lihakset jopa vähän kipeäksi kun oli sen verran fyysinen tunti.

Kun liikunnan jälkeen - tai jo sen aikana - on poikkeuksetta hyvä fiilis, minkä takia liikkumaan on niin vaikea lähteä? Mulla ainakin on nämä omat kootut selitykseni eli kiire, väsy, nälkä.. Toisaalta olen aina protestoinut sellaista hampaat irvessä-liikkumista vastaan ja tottakai elämään täytyy kuulua myös lepoakin. Mutta turhia selityksiä keksii nyt aina, varsinkin kun sohva houkuttelisi paljon enemmän kuin hikinen sali.



Mikä mua sitten motivoi? Liikunnan myötä tulevat kropan ulkoiset edut ovat tietenkin kiva lisä, mutta pinnalliset asiat eivät vaan motivoi mua tarpeeksi. Mä en saa itseäni liikkumaan sillä ajatuksella, että "nyt mulle tulee timmi vatsa tai hyvännäköinen peppu". Ehkä se on sitä, että ulkonäköasioilla on mulle nykyään koko ajan vähemmän merkitystä. Oon myös usein lukenut, että kivoilla treenivaatteilla voi motivoida itseään liikkumaan, mutta kun mua ei oikeasti kiinnosta minkä näköisenä painelen tuolla liikkumassa, niin sekään ei oikein riitä. Sitten taas joidenkin fitness-kuvien tai -blogien katseleminen ei myöskään saa mua motivoitumaan, koska jostain syystä niiden orjallisuus ja nimenomaan se hampaat irvessä tekeminen ei sovi mulle.

Oma motivaationi lähtee oikeastaan siitä ihanasta fiiliksestä, mikä liikunnan jälkeen tulee. Pitkän ja reippaan lenkin jälkeen voin, syön ja nukun paremmin. Kun liikun, mun selkä pysyy vetreänä ja vatsa toimii paremmin. Nyt oon ottanut sen lähtökohdan, että käyn viikottain muutaman kerran lenkillä - koska raikas ilma ja istumatyötä tekevällä tärkeää aerobista liikuntaa - sekä tanssimassa. Salille yritän (painotus sanalla 'yritän') päästä 1-2 kertaa viikossa, sillä se ei oo mun lempparitapa liikkua.

Miten te liikutte? Mikä saa teidät motivoimaan itseänne liikkumaan silloin kun väsyttää ja laiskottaa?
Vai motivoitteko sinä päivinä ollenkaan ja suotte itsellenne vapaapäivän? :)

15 kommenttia:

  1. Mä käyn joogaamassa! En oo ikinä tykänny sellasesta liian rajusta urheilusta tai kilpailemisesta. Oon niin ilonen että oon löytänyt liikuntamuodon mikä sopii mulle 💖

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtava kuulla! Jooga on ihanaa!<3

      Poista
  2. Mä oon ihan rakastanut lenkkeilyyn! Helppoa ja ilmaista :) sinne lähtemiselle on niin paljon pienenpi kynnys.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä ihan totta, että lenkille lähtemiseen on paljon pienempi kynnys kuin vaikka jonnekin ryhmäliikuntaan. Mahtavaa että oot löytänyt sulle sopivan jutun <3

      Poista
  3. Hyvin sanottu toi että pinnalliset asiat ei motivoi tarpeeksi! Liian monet ihmiset liikkuu vaan ulkonäön takia. Urheilu on parasta fiiliksen takia!! Mä oon aina urheillu tosi paljon, korista, säbää, salia ja lenkkeilyä, ja hyväkuntonen kroppa on tullut sen kivana sivutuotteena :) hyviä treenihetkiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihan totta, se fiilis on tärkein :) Sä oot ollut ihan super urheillullinen! Hyviä treenejä sinnekin <3

      Poista
  4. Hyviä ajatuksia. Motivaatiota on niin vaikee löytää ja yleensä löydänkin itteni sängystä sipsipussi kourassa. Silti mulla on tällä hetkellä parempi kunto kun koskaan ennen, kiitos housekeeping duunin :D Muutamassa kuukaudessa kunto noussut ihan hurjasti. Kiitos myös Aucklandin ylämäille! Kun kävelee 4km töihin toodella jyrkkää ylämäkeä melkein koko matkan niin se näkyy (ja tuntuu) jaloissa :D Tosin ton takia sit niitä sipsejäkin tekee enemmän mieli. +-0 :D

    Talviurheilu on kivointa! Etenkin luistelu <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä parasta, että saat hyötyliikunnasta, työmatkoista ja itse työstä liikuntaa ja hyvän kunnon! :) Sitten niitä sipsejäkin voi vetää hyvällä omalla tunnolla :D <3

      Poista
  5. Ite kokeilin YouTube - joogaa ja pilatesta, sekä lihaskuntojuttuja ym, mutta ne ei vaan ollu se juttu. Ennen (7lk -> 10v) liikuin säännöllisesti koiran kanssa lenkillä, mutta hänen poislähdön jälkeen innostus lenkkeilyyn jäi kokonaan. Ahdisti lähteä lenkille ja ahdistaa edelleen. Se oli se ikävä. Pakotin itteni monesti 30min kävelylle musat korvissa, mutta aina puoli juoksin kotiin paniikkikohtauksen takia. Nyt myöhemmin vasta ymmärsin, että mistä on kyse.

    Nyt sitten koska alotan pitkän työttömyyskauden jälkeen vihdoin työt, jotka on aika fyysiset.. Pakko oli keksiä edes JOKU liikuntamuoto, etten ole ihan tuusan nuuskana ekan viikon jälkeen, niin mies opetti käsipainojensa käytön :) niillä oon nyt vetäny paristi ja toivon et sen myötä tulee lisää motivaatiota.

    Esim salille mua ei saa. Tuo painojen nostelu kyllä vei ihan uusille aalloille, koska siitä tuli just se euforinen tunne, mikä mulle tuli aina lenkeistä :)

    En ymmärrä miten vaikeeta toi edes on, koska netissäkin ties mitä liikuntapaketteja halvalla. Saamattomuus :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostipa ihanalta kun sanoit, että sait noin hyvän tunteen painojen kanssa jumppailusta. Toi on just se tavoite mikä kaikilla pitäisi olla! :) Tää onkin se hankaluus, eli löytää se oma juttu liikunnan suhteen. Eipä siihen muu auta kuin kokeileminen, ja antaa lajeille enemmän kuin yksi mahdollisuus. :)

      Poista
  6. Mulla kans ollu monta kuukautta motivaatio hukassa. Jostai syystä paino on kuitenki tippunu ja näytän ihan ok nii sekään ei motivoi liikkumaan :D
    Mulla muutenki suurin syy liikkumiseen, et jos en liiku nii oon jumissa ja siitä seuraa pääkipu joten pakko liikkua. Pakkopullana liikkuminen tosin ei oo yhtään kivaa.

    Nyt onki etsinnässä kiva ja opiskelijaystävällinen liikuntamuoto! :)

    -Miia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on toi ihan sama juttu, että alkaa voimaan huonosti jos ei liiku :/ Lenkkeily on kyllä mun mielestä sellanen kiva, halpa ja jopa terapeuttinen liikuntamuoto. :)

      Poista
  7. Tarkoitus ei nyt ole missään nimessä mainostaa, mutta mä sain itseni takaisin liikunnan pariin FitVerstaan After Pregnancy -ohjelman avulla. Nyt haluan saavuttaa sen saman kunnon kuin mikä oli ennen raskautta, kun synnytyksestä on aikaa kolme kuukautta ja alkaa olla palautunut noin yleisesti ottaen synnytyksen jäljiltä.

    Ohjelmassa on tosi monipuolisesti erilaisia harjoitteita ja harjoitteluohjelmakin on valmiiksi suunniteltu - toteutus on ainoa asia, mikä jää omalle kontolle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että oot löytänyt itelles toimivan ja motivoivan liikuntaohjelman!! :) Tsemppiä tosi paljon harjoituksiin, mutta ota rauhallisesti kun kroppa kuitenkin mennyt läpi juuri ison muutoksen! <3

      Poista
  8. Tarkoitus ei nyt ole missään nimessä mainostaa, mutta mä sain itseni takaisin liikunnan pariin FitVerstaan After Pregnancy -ohjelman avulla. Nyt haluan saavuttaa sen saman kunnon kuin mikä oli ennen raskautta, kun synnytyksestä on aikaa kolme kuukautta ja alkaa olla palautunut noin yleisesti ottaen synnytyksen jäljiltä.

    Ohjelmassa on tosi monipuolisesti erilaisia harjoitteita ja harjoitteluohjelmakin on valmiiksi suunniteltu - toteutus on ainoa asia, mikä jää omalle kontolle :)

    VastaaPoista

I'M HAPPY TO HEAR YOUR COMMENTS!

Tietoa, vinkkejä ja useiten kysyttyjä kysymyksiä liittyen Tallinnaan ja Lontooseen löydät koottuna bannerin alapuolelta About Tallinn- ja About London -kohdista.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...