28.4.2017

Mielipide: Julkinen terveydenhuolto



Mun mielestä julkisen terveydenhuollon laatua mollataan yleisesti ottaen todella paljon. Tuntuu, että joka paikassa on luettavissa huonoja kokemuksia ja kertomuksia asiantuntevuuden puuttumisesta ja hoitovirheistä. Monet kertovat suosivansa pelkästään yksityisiä terveyspalvelujen tuottajia ja kritisoivat julkisen puolen järjettömän pitkiä jonoja. Monet kokevat, että kun maksaa paljon, saa myös hyvää laatua. Julkiselta puolelta tätä on monien mielestä turha odottaa, ja monet potilaan huolenaiheet painetaan villasella eikä hoitoa saa pian taikka tarpeeksi.

Mä itse käytän pelkästään julkista terveydenhuoltoa. Omat kokemukseni julkisesta terveydenhuollosta ovat kaikkea muuta kuin negatiiviset, ja sitä kokemusta löytyy niin hammashoidosta, terveyskeskuksista, päivystyksestä, labroista jne. Vaikka toki suuresta henkilöstöstä löytyy niin niitä hyviä kuin huonon päivänkin tyyppejä, oon aina saanut asianmukaista ja oikeudenmukaista kohtelua sekä omat tuntemukseni on aina otettu tosissaan. Oon aina myös saanut hoitoa suhteellisen nopeasti. Päivystykseen nyt tietenkin pääsee heti, mutta kiireettömissä hammashoitotapauksissa ("musta tuntuu että mulla on täällä takahampaassa ehkä reikä") olen päässyt vastaanotolle ihan viimeistään 4-8 viikossa, mikä on mielestäni ei-akuuteissa tapauksissa ihan ok odotusaika. Lääkärin vastaanotolle terveyskeskukseen oon päässyt 1-4 viikossa.

Otan pari esimerkkiä. Hammashoidossa oon käynyt joskus aikoinaan yksityisellä, mutta nyt muutaman vuoden ajan olen käynyt pelkästään julkisella. Mulle on jäänyt noista yksityisen hammashoidon ajoista hieman huonot muistot. Hoidon aikana on tuntunut kipua, hammasta on porattu liikaa, paikattu vinoon, paikka jäänyt liian korkeaksi... Toki siis täysin inhimillisiä virheitä niin hammaslääkäriltä kuin -hoitajaltakin. Julkisella puolella hammashoitoloissa käyneenä kokemukseni ovat olleet tosi positiivisia. Henkilökunta on ollut osaavaa ja huomioonottavaa. Kaikkien neljän viisaudenhampaan leikkaukset olivat jopa miellyttäviä osaavan suukirurgin käsissä.

Terveysasemilla kaikki kohtaamani lääkärit ja hoitajat ovat olleet ammattitaitoisia ja ystävällisiä, ja huoleni on otettu aina tosissaan. Kun sain akuutin munuaistulehduksen ja jouduin lähtemään keskellä yötä Haartmannin sairaalan päivystykseen, sain  heti apua, helpotusta ja ohjeita. Jaksamisesta pidettiin huolta koko hoidon ajan.

Voin siis sanoa, että omien kokemuksieni pohjalta olen tyytyväinen meidän terveydenhuoltoomme. Laadukkaasta hoidosta ja palvelusta olen myös maksanut murto-osan siitä, mitä olisin maksanut vastaavissa tapauksissa yksityisellä.

Kritiikkiä saa ja pitää antaa, mutta rehellisesti sanottuna mua ärsyttää ihan hirveästi, kun jotkut sanovat, että käyvät yksityisellä, koska "julkinen on niin huonolaatuinen". Sitten kun kysyy, että mihin kokemuksiin tämä mielipide perustuu, on vastaus "No en mä tiiä, en oo kyl käyny julkisella mutta kyllä yksityinen on vaa parempi". Voi luoja. Ihan sama kuin mä sanoisin, että suklaa on parempaa kuin lakritsi, vaikken oo ikinä lakritsia maistanutkaan.

Mitä kokemuksia teillä on julkisesta terveydenhuollosta? Käytättekö yksityistä vai julkista puolta?

30 kommenttia:

  1. Hyvä teksti. En oo hirveästi terveyden huoltoa koulun jälkeen tarvinnut mutta mitä oon tarvinnu ni on ollu hyvii kokemuksia :)

    VastaaPoista
  2. Todella huonot kokemukset. Viimeisimmät omalla kohdalla: poskiontelot piti laitteella katsoa. No ei meillä nyt ole laitetta vapaana, seurataan vielä. No viikon päästä uusi. Joo kyllä tämä antaa piikkejä, mutta seurataan. Viikon päästä uusiksi: kyllä tämä antaa voimakkaita piikkejä tulehduksest, mutta seurataan. Mulle riitti tämä seuranta. Kärsin oireista kunnes meni ite ohi. Pojan kohdalla 38° kuume ja valittaa korvia. Tk katsoo korvat, että juu hyvän näköiset on. Seuraavana päivänä varasin yksityiselt ajan ja hyvä, kun kerkesi edes korvaa vilkasta niin tuli kommentti, että tosi pahana on korva, eiku kuuri ja jo ekan kuuri päivän aikana kuume laski ja vointi koheni. Ja muutenki viime kevään keskenmeno juttu ei mennyt saikun puolelta yhtää putkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, tosi harmi kuulla :( Ihan varmasti tommoset jättää ikävän kokemuksen :(

      Poista
  3. Sama homma. Vain positiivisia kokemuksia.

    VastaaPoista
  4. Tosi hyvä ja tärkeä aihe!! Musta tuntuu että suomalaiset on vaan niin tottuneita siihen että meillä on hyvä ilmainen terveydenhuolto, että pienistäkin asioista valitetaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta, itse ajattelen myös näin.

      Poista
  5. Vilma, arvostan tosi paljon sitä mitä kirjoitat. Itse suosin myös julkista terveydenhuoltoa sen toimivuuden takia sekä siksi että ylipäätänsä julkista terveydenhuoltoa pidettäisiin yllä. Välillä tuntuu että julkisen terveydenhuollon parjaaminen on levinnyt yhden huonon kokemuksen myötä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon <3 Todella hyvin sanottu, "siksi että julkista terveydenhuoltoa pidettäisiin yllä". Niin tärkeä asia, mielestäni tärkein koko meidän hyvinvointivaltiossa!

      Poista
  6. Mä arvostin julkista terveydenhuoltoa niin kauan, kunnes meinasin menettää äitini. Hänellä on todella harvinainen sairaus, josta hänen lääkärinsä tiesivät/tietävät jo jonkin aikaa. Kuitenkin hän kävi sitten hakemassa uudet lääkkeensä, joita popsi n. pari viikkoa. Sen seurauksena, hänen sydämensä pysähtyi (sai väärät lääkkeet) ja häntä elvytettiin 45minuuttia, lääkärin hoitovirheen takia.
    Tuon jälkeen olen pyrkinyt käymään vain yksityisellä - ihan vain protestina. Tiedän, että yleistäminen on rumaa ja "mokia sattuu kaikille". Mutta on käsittämätöntä, miten joku lääkäri voi tehdä tollaisen virheen. Olin 6. luokalla, joten ihan kamalasti en muista tästä enää (onneksi). Aiemmin taisin kirjoittaa blogiisi tästä myös, ja käytin silloin lausetta jonka isältä kuulin "äiti ei ehkä tule enää takaisin".

    Mua on pari kertaa lemmikkini purrut ja silloin olen julkisella käynyt - koska yksityiselle harvoin saa ainaa tosta noin vaan :D helsingissä onneksi päivystykseen pääsee nopeesti ja apua sain heti. Se vähän palautti uskoa julkiseen hoitoon.
    Yksityisellä tosin olen hammaslääkärissä käynyt, sillä hammaslääkärikammoni on todella suuri. Julkisella pitäisi kyllä yrittää käydä, sillä säästäisi rahaa kyllä mukavan summan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kuullut noita hoitovirhekokemuksia (nimenomaan noita vakavampia) nimenomaan yksityisellä puolella.
      Tosi harmi mitä sun äidille kävi :( virheet on inhimillisiä mutta on kamalaa miten tollanen virhe on ees voinu käydä.

      Poista
    2. Voi ei :( ihan kamalaa. Muistan etäisesti tuon pitkän kommenttisi, missä puhuit asiasta. Muistaakseni postauksessa, missä käsiteltiin että kaikilla tapahtumilla on tarkoituksensa?

      Hoitovirheet on ehkä yksi pahimmista asioista mitä voi sattua - siinä kun helposti on kyseessä toisen ihmisen henki. Varmasti tällaiset virheet ovat myös jokaisen lääkärin painajainen. Varmasti tästä on jäänyt sulle huonot kokemukset, mutta onneksi päivystyksessä on sun fiilikset edes hieman parantuneet.

      Poista
    3. Hoitovirheitä kyllä tapahtuu. Oman äitini kohtu leikattiin turhaan pois syövän yhteydessä hoitovirheen takia. Ilman hoitovirhettä äitini ois saanu pitää kohtunsa.

      Poista
  7. Taitava kirjoitus ja tärkeä aihe. Pidetään julkinen terveydenhuolto toiminnassa!

    VastaaPoista
  8. Hyvä kirjoitus, itselläni on ihan samanlaisia hyviä kokemuksia. Mun jalka murtui syksyllä ja siihen liittyen jouduin käyttämään julkisen terveydenhuollon palveluja. Sain hyvää palvelua, nopeasti ja halvalla! Jossain muualla maailmalla tuo lysti olisi ilman vakuutusta tullut hullun kalliiksi, mulla käynteihin ja lääkkeisiin meni alle 100 euroa. Toki olen veroina vuosien saatossa kustantanut osan, mutta Suomessa on kaikilla sentään sen ansiosta mahdollisuus saada laadukasta hoitoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin siis mieti, jos asuisit Jenkeissä ja murtaisit siellä jalkasi.. Kustannukset pyörisivät enemmänkin tuolla tuhansissa. Olen samaa mieltä, onneksi Suomessa kaikilla on oikeus laadukkaaseen terveydenhuoltoon.

      Poista
  9. Samaa mieltä! Olen itse ollut yksityisillä töissä (hammashoidossa) ja nyt olen kunnallisella. Suosittelen jälkimmäistä kaikille, yksityisellä on ihan tuurista kiinni saako hyvää ja tarpeenmukaista hoitoa. Siitä voi sen sijaan olla varma, että rahaa palaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, se on niiin totta! Mulla kanssa hammaslääkärillä yksityisellä yhden hampaan paikkaus maksoi kerran 170 euroa. Julkisella puudutuksineen muistaakseni 16 e :D

      Poista
  10. Mulla on viimeisen kahden vuoden aikana tehty kolme väärää diagnoosia ( ihan somaattisiin ja toisiinsa liittymättömiin vaivoihin siis, ymmärtäisin paremmin jos kyse olisi jostain psyykkisestä diagnostoinnista ), kirjoitettu yksi resepti vääriin lääkkeisiin ja muutoinkin olen kokenut lääkäreiden käyttäytymisen välillä tosi tylyn oloisena. Silti edelleen käytän julkista, koska varaa ei yksityiseen ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi, tosi kurja kuulla! :( toivottavasti olet vakavista virheistä valittanut eteenpäin!

      Poista
  11. Oon käyttänyt työterveyshuollon puolesta yksityistä ja nyt äippälomalla pelkästään julkista. Oon julkiseen erittäin tyytyväinen. Koen et todellakin saan verorahoille vastinetta. Aina oon päässy lääkäriin nopeesti, oli sit hammaspuoli tai yleislääkäri. Oon kanssa saanut hyvää ja ystävällistä palvelua. Mun mielestä julkista mollataan syyttä ja ihan liikaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täysin täysin täysin samaa mieltä!

      Poista
  12. Tosi hyvä teksti! Itsekin käytän aina julkisen palveluja, ja mielestäni meidän kaikkien pitäisi olla kiitollisia että meillä täällä Suomessa on sellainen mahdollisuus. Kaikilla kun sitä ei ole.
    Hammashoidosta itsellä täysin samat kokemukset kuin sulla, julkisella mennyt aina kivuttomasti ilman sen suurempia ongelmia, mutta yksityisellä (palveluseteliasiakkaana) kahdessakin eri paikassa tehty vähän sinnepäin... Hoitoon on kuitenkin aina päässyt inhimillisessä ajassa ja se on tärkeintä.
    Nykyään asun Helsingissä, mutta olen asunut aiemmin kahdessa muussakin kaupungissa, kauempana pk-seudusta. Niissä esimerkiksi päivystyksen jonot ovat olleet välillä melko kohtuuttomia (puhelimessa sanottu että tänne vaan, ja sitten istuttu sairaalan käytävillä kymmenen muun potilaan kanssa monta tuntia), ja jonkun verran ollut lääkäreitä jotka eivät puhu/ymmärrä suomea juurikaan (joten ollut vähän hankaluuksia löytää yhteisymmärrys siitä mikä vaivaa). Kaikista taudeista on kuitenkin selvitty, joten ei sen suurempaa valittamista :) Helsingissä en ole vielä ikinä joutunut viettämään tunteja sairaalassa "turhaan". Täällä on osattu kehitellä toimivia keinoja jonotuksiin, ajanvarauksiin sun muihin, mistä muissa kunnissa voitaisiin ehkä ottaa mallia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla! :) Ai kamala, mäkin oon kuullut noita kauhutarinoita päivystysten useiden tuntien jonoista. Onneksi itse olen päässyt yleensä vartissa hoitoon. Päivystys ei ole sellainen paikka, missä kukaan pystyy odottamaan kauaa, sinne hakeudutaan yleensä kun tilanne on jo paha!!

      Poista
  13. Olin hukannut sun blogin pitkäks aikaa ja oi vitsi oon onnellinen et löysin tän taas :) Selailin tässä muutamia postauksia taaksepäin (aion kyllä selailla vielä paaaaljon pidemmälle) kun uteliaisuus iski!

    eli missä oot töissä (puhut sun töistä about jokaisessa postauksessa :D) ja kuinka kauan oot siellä ollut? ei tietenkään firman nimeä tarvitse kertoa jos ei siltä tunnu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi vähän hauska :) Oon töissä isossa julkisessa organisaatiossa neuvovana lakimiehenä ja asiantuntijana, ja olen ollut täällä nyt jo yli vuoden. Tykkään niin paljon, vaikka työ melko vaativaa on viime aikoina ollut :)

      Poista
  14. Viime vuosina on tullut oltua molempien asiakkaana ja on todella vaikea sanoa, kumpi on "parempi". Jos muistelen top 3 huonoimpia kokemuksia, niin ne löytyy kaikki yksityiseltä puolelta. Tosin viime keväänä kävin julkisella ja sain lääkettä y sairauteen x, mitä ei missään nimessä saisi määrätä tuohon x:ään (luin joskus jotain lääkärikirjoja joten sen takia tiesin). Sanoin lääkärille tästä ja kommentti oli "oho, katos vaan" :D

    Hammaslääkärissä oon peruskoulun jälkeen käynyt ainoastaan yksityisellä ja nyt kun oon löytänyt "luottolekurin" niin aion hänen vastaanotolla käydä jatkossakin. Asuin lapsena pienellä paikkakunnalla, jossa jouduttiin käymään "kauhu-Kaukolla" porattavana, jota muuten pelkää kaikki edelleen, lapset ja aikuiset :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei, virheitä sattuu.. :D Täytyy kyllä itsekin olla aina varovainen ja lukea pakkausselosteet hyvin läpi!

      Hahahahha kauhu-Kauko!! Aivan kamalaa! :D

      Poista

I'M HAPPY TO HEAR YOUR COMMENTS!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...