12.4.2017

Nuoruuden työpaikkani



Heippa! Törmäsin yhdessä blogissa postaukseen, jossa kirjoittaja listasi nuoruutensa työpaikkoja ja niihin liittyviä kokemuksiaan. Ajattelin, että olisipa hauska idea toteuttaa tämä itsekin!

Ensimmäiset työni juontavat tuonne reilun kymmenen vuoden päähän, kun aloitin tekemään jotain pieniä projektiluontoisia hommia ja kesätöitä 14-vuotiaasta alkaen. Alaikäisenä töitä tehtiin oikeastaan omien hilujen kerryttämiseen, jotta olisi sitten rahaa ostaa karkkia, limuja ja shoppailla kavereiden kanssa H&M:ssä ja käydä leffoissa. Töitä alaikäisille ei ollut silloinkaan paljon tarjolla, silloin tehtiin sitä mitä sattui saamaan.

- Fleim-lehden toimitus. Työskentelin hetken harjoittelussa "Fleim"-nuortenlehden toimituksessa. Kyseinen lehti on jo kuopattu, mutta siihen aikaan Fleim oli uskonnollinen lehti sekä verkkomedia rippikoululaisille. Mulla on jäänyt tästä harjoittelusta niin lämpimät fiilikset. Toimituksen väki oli huomioonottavaa ja opettavaista, ja sain todella itsenäisesti tehdä juttuja, esimerkiksi elokuva- ja levyarvosteluita ja kirjoittaa riparilaisten kokemuksia leireistään. Tykkäsin myös siitä, että vaikka lehden tarkoitus olikin kristillinen, ei uskontoa mitenkään tuputettu kenenkään kurkusta alas.

- Taloustutkimus. Työskentelin Taloustutkimuksessa hetken aikaa puhelinhaastattelijana. Tiedättekin ehkä, mutta Taloustutkimus on siis iso markkinatutkimusyritys, jossa tutkimushaastattelijat haastattelevat ihmisiä esimerkiksi juomatottumuksista, lomakokemuksista ja poliittisista näkemyksistä. Itselleni työ ei ollut mielekästä. Palkka maksettiin ainoastaan provisio-perusteisesti, eli toteutuneista haastatteluista, joten voittekin arvata palkan olleen aivan surkea. Teini-ikäisenä nautin kuitenkin siitä, että sain mennä töihin koska halusin ja jättää vaikka menemättä kun työaikoja ei ollut. Palkka ja työolosuhteet olivat kuitenkin todella huonot, mutta tuolloin ei tarjolla ollut muuta, joten siellä istuin niin pitkään kun löysin toisen työn.



- YLE Uutiset. Työskentely YLE:llä oli ehdottomasti nuoruuteni lempityökokemus!!! YLE haki kesätöihin nuoria, jotka pääsivät työskentelemään eri osastoille. Tähän kesätyöpaikkaan haki yli 4000 (!!!!) nuorta ja noin 40 valittiin. Olin todella onnellinen saadessani paikan, jota niin moni havitteli ja jonka hakemukseen panostin paljon. Työssäni tein pieniä juttuja YLE:n Uutisille, esimerkiksi saatoin kirjoittaa Helsingin parhaista second hand-kaupoista tai tehdä galluppeja ja haastatella ihmisiä. Osallistuimme myös Summerin tekemiseen, jonka ehkä tiedättekin, eli kesäisin tuleva ohjelma nuorille YLE:ltä. Tämä YLE-kesä oli ehdottomasti paras kesä teini-iässäni.

- Puhelinmyynti. Noh, tarvitseeko tätä enempää avata... :D Muuta ei ollut tarjolla, ja ikä ei vielä riittänyt kaupan kassalle, niin sitähän mentiin sitten kauppaamaan puhelinliittymiä ihmisiä häiriköimällä. Palkka oli surkea, työ todella tylsää ja asiakkaiden haistatteluita sai kuulla harva se päivä. :D Joillekin puhelinmyynti sopii, mutta itselleni se oli melkeimpä kidutusta.

- Kaupan kassa. Olin 18-vuotta täytettyäni töissä Alepan ja Prisman kassoilla. Näistä töistä mulla on jäänyt ihan hyvät fiilikset. Olihan työ välillä puuduttavaa, mutta palkkaus oli mielestäni reilua (varsinkin puhelinmyynnin jälkeen) ja pystyin päättämään työvuoroistani melko vapaasti. Prismassa asiakkaat olivat pääosin mukavia, mutta Alepassa sai silloin tällöin aikamoista kohtelua, haukkumista ja uhkailua osakseen. Mua jotenkin ihan säälittää miettiä välillä ne hetket, kun joku keski-ikäinen juoppo alkoi huutamaan 18-vuotiaalle pelokkaalle kassatytölle kun tietty tupakkamerkki oli kaupasta loppu. Työssä opin kyllä itsevarmemmaksi ja pitämään puoliani. Huomaan, että noiden kokemuksien jälkeen olen intohimoinen (varsinkin nuorten) kaupan kassojen puolustaja! Olen aina kassoille extraystävällinen ja jos joku asiakas alkaa nuoremmalle myyjälle raivoamaan, oma kynnykseni näpäyttää takaisin on erittäin pieni.



Näiden töiden lisäksi olen ollut töissä rakennusfirmassa, liitossa, asianajotoimistossa, kahdessa järjestössä, lakifirmassa, kaupungilla... Onhan niitä töitä tässä vuosien varrella kertynyt, vaikka valmistumisen jälkeistä varsinaista oman alan työuraa mulla on vasta noin puolitoista vuotta takana. Perinteiset nuorten Mäkkäri- ja siivojaduunit jäivät puuttumaan, mutta niitäkin olisin ollut valmis tekemään kun kovasti halusin jo nuorena hommia tehdä.

Olipa hauskaa katsoa taaksepäin omassa työhistoriassa! Mitä töitä te olette tehneet nuorina? :)

17 kommenttia:

  1. Ihan mahtava postaus! Tosi mielenkiintonen :) sä oot ehtinyt tehdä vaikka mitä vaikka oot noin nuori.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos, ihana että tykkäsit :)<3

      Poista
  2. Pakko sanoa että sun pisteet mun silmissä nousi ihan älyttömästi! :) Jotenkin mulla on ollu sellanen kuva susta ettet oo tehny paljoa töitä ennen valmistumistas mut tää kyllä muutti sen ennakkoluulon. Tolla työetiikalla mennään vielä pitkälle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aww, kiitos tosi paljon, tää kommentti lämmitti mieltä <3

      Poista
  3. Haha loistava postaus! 😄 Ite oon siivonnut 3 kesän verran juna-aseman tiloja... pääosin siis vessoja, ravintoloita... Muut kesätyöt oli onneks kivempia, viheralueiden siistimistä ja kiskamyyjänä oloa.. Perinteisiä nuorten töitä 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että sulta löytyy työkokemusta ihan nuoruudesta alkaen ja varsinkin noin laajasti :) Eihän noi nuorten työt aina niitä mukavia ole, mutta opettaahan ainakin työn ja rahan merkityksen :D

      Poista
  4. Mä olen aloittanut vanhainkodista 15vuotiaana, vai olikohan peräti 16! Yläasteella kuitenkin, 2viikkoa kesätyöharjoittelua. Sen jälkeen hain kirjastoon, mutten päässyt. Todella huonosti oli töitä sillon. Sitten 18vuotiaana pääsin erääseen sisustusliikkeeseen ja siellä olin reilu 3vuotta,sen jälkeen olin extraajilla hetken ja sitten kauppakassikeräilyssä. Siinäpä se:) sulla vähän enemmän kertynyt :D tosin olen kotoisin pienestä kaupungista, jossa töitä oli tosi huonosti :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta hienoa jokatapauksessa, että oot saanut edes jotain töitä nuorena pikkukaupungista. Tuo sisustusliikkeen työ kuulosti kyllä kivalta! :)

      Poista
  5. Mulla kanssa kaupan kassaa, Hesen kassaa, Seppälän kassaa, siivoojana oloa... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sullakin vaikka mitä!! :)

      Poista
  6. Pakko kommentoida, että sun blogi on aivan huippu! Rakastan sitä, että täällä on aina mielenkiintoista luettavaa eikä pelkästään asukuvia jne. Annat mielestäni todella hyvää esimerkkiä nuoremmille tytöille; voi olla samaanaikan kaunis ja välittää ulkonäöstään, mutta myös älyttömän fiksu. Kaiken lisäks vaikutat älyttömän symppikseltä ja ihanalta ihmiseltä!!keep up the good work ja ihanaa kevään jatkoa :)

    Ps. Tää postaus oli myös tosi mielenkiintonen ja sun työmoraali on ihailtavaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedätkös, en varmaan ees osaa kuvailla kuinka hyvän fiiliksen sä teit mulle tällä sun kommentilla. Niin ihana kuulla, että tykkäät lukea blogia ja yritänkin pitää sen mahdollisimman mielenkiintoisena. Ihanaa, että oot saanut musta noin hyvän kuvan! Vitsit, kiitos ihan super paljon tästä kommentista, tällä jaksetaan taas tsempata eteenpäin! <3

      Poista
  7. Mie oon tehny vain hoitoalan työtä. Pari viikkoa tein töitteni tauotessa pariksi viikoksi siivoojan hommia ja ei, ei. Never again!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siivoojan duuni on kyllä sellaista, että sitä on moni tehnyt jossain vaiheessa elämänsä aikana :D

      Poista
  8. Mielenkiintosta oli lukea missä oot ennen ollut, toi YLE kuulosti tosi kivalta! Isosta joukosta oot päässyt!:)
    Ajattelin viime vuonna, että oon ollut jo ihan hyvissä duuneissa (hotellin respa, 02-asiakaspalvelu ym.), ei tarvii mennä siivoomaan koskaan. Sitten muutin Uuteen-Seelantiin ja tajusin että mun viisumilla ja ylioppilastutkinnolla ei kovin hienoihin hommiin päästä. Oon ollut nyt puol vuotta hotellin housekeepingissä ja täytyy sanoa, et raskain duuni mitä oon koskaan tehnyt, henkisesti ja fyysisesti! Etenkin kun meillä ei tosiaan oo mitään kahvitaukoja tai kovin paljon muitakaan työntekijöiden oikeuksia. Opettavainen kokemus ja arvostus siivoojia kohtaan nousi kyllä. Ihanaa palata ens viikolla Suomeen "nuttura&korkkarit"-duuniin<3

    VastaaPoista
  9. Itse 14 vuotiaana olin lehdenjakaja yhden kesän sitten muuten kesätyöt painottui mm. Päivökotiapulaisena olemiseen ja seurakunnan tyttökerhon vetämiseen ja olin myös eläintarvikeliikkeessä sekä puhelinmyyjänä :D Sitten tein töitä monta vuotta opiskelujen ohella vanhustyössä ja sitten olin vuoden päiväkodissa ja nyt oon työtön lähihoitaja :D kiinnostais hirveesti henkoht avustajan työt. Sijausuuksia löytyy mutta Vakkari duunia ei. Ps. Oon seurannut sua tosi pitkään ja itsekin entinen bloggari Heli Heltsu :D (my life be like oli blogin nimi jos ikinä törmäsit)

    VastaaPoista
  10. Olen tehnyt elämäni aikana 2 kuukautta töitä siivoojana, siinä mun työkokemus. Täytän kohta 21. Joka kesä haen ahkerasti paikkoja, mutta en koskaan pääse mihinkään! En tajua, mikä mussa on vikana. Kirjoitin laudaturin paperit ja opiskelen oikeustiedettä nelosen keskiarvolla, kirjoitan mielestäni hyviä hakemuksia... En ole koskaan päässyt edes haastatteluun! Ahdistaa, kun muut opiskelutoverit ovat trainee-ohjelmissa asianajotoimistoissa ja minä en kelpaa edes Siwan kassalle.

    VastaaPoista

I'M HAPPY TO HEAR YOUR COMMENTS!

Tietoa, vinkkejä ja useiten kysyttyjä kysymyksiä liittyen Tallinnaan ja Lontooseen löydät koottuna bannerin alapuolelta About Tallinn- ja About London -kohdista.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...