12.5.2017

Maalle vai kaupunkiin?


Oletko maaseutu- vai kaupunki-ihmisiä? Missä koet olosi kotoisimmaksi ja mikä sopii parhaiten elämäntyyliisi? Asutko tällä hetkellä maaseudulla, lähiössä, kaupungissa vai kenties ihan kaupungin keskustassa?

Mä olen asunut elämäni aikana muutamassa eri paikassa Pohjois-Helsingissä, Tallinnan keskustassa, Lontoon keskustassa ja nyt asun Helsingin keskustassa. Tästä voi varmaankin tehdä jonkinnäköistä päättelyketjua siitä missä viihdyn. Suomessa asuessani olen aina asunut vain Helsingissä, mikä on jollain tavalla ehkä hieman tylsää. Toisaalta mahdollisuuksia tekemiseen ja harrastamiseen on ollut paljon, mutta perspektiivi muihin kaupunkeihin on jäänyt valitettavan niukaksi. Olen niin tottunut kaupungissa asumiseen, että maalle muutto tuntuu tosi kaukaiselta. Tämän tottumiskysymyksen lisäksi en voisi oman alani töitä maalla tehdä.


Olen asunut nyt yli vuoden Helsingissä ihan keskustassa ja oon tykännyt ihan super paljon, tää vaan sopii tämän hetkiseen tilanteeseeni niin hyvin. Ensinnäkin työpaikkani on keskustassa, ja varsinkin näin keväällä kun on tullut tehtyä pidempiä päiviä, on kiva, että kotiin pääsee vartissa. Näen paljon kavereita ja heidän kanssaan on helppoa nähdä muutaman minuutin kävelymatkan päässä kahvilla tai ravintoloissa, ja on kiva päästä shoppailemaankin ja leffaan helposti. En ole innokas autoilija ja nautin siitä kun voin kävellä paikasta toiseen tai käyttää julkisia helposti. Asuntomme ei ole iso, mutta näin kahden hengen "perheenä" tilaa ei tarvitse yhtään sen enempää eikä mulla ole edes koiraa jota tulisi roudata vähän vihreämmille alueille lenkeille. Oon myös huomannut, että oon jotenkin levollinen kaupungissa. Kotona yksin ollessa ei ole umpihiljaista ja heti kadulle hypätessä tulee vastaan joku ihminen. Mua huojentaa se, että jos ahdistaa, voi muutamassa minuutissa päästä ihmisten ilmoille tai tekemään jotain. Ymmärrän kuitenkin, että tää seikka saattaa ahdistaa jotain, moniakin.




Kaupungissakin voi asua ilman että asuu keskustassa. Usein se on taloudellisestikin järkevämpää ja sopii hyvin useiden elämäntyyliin. Onhan keskustassa asumisessa omat huonot puolensa. Monelle ihmismäärä ja jatkuva meno saattaa olla inhottavaa. Autoilijalle keskusta saattaa olla tietyillä alueilla hankala. Keskusta on haastava myös lapsiperheille ja koiran omistajille. Ja niin, onhan sekin tunnettu fakta, että keskusta vaan usein on paljon kalliimpi asua kuin vaikka 5 kilometriä poispäin. Joskus hintaerot ovat jopa järkyttävät. Meillä on onnekas tilanne siitä, että saimme asunnon, joka on todella kohtuullisen hintainen muihin saman alueen asuntoihin. Silti säästää voisi, jos muuttaisi vähän kauemmas. Se riippuu ihan siitä, mistä haluaa maksaa. Kysymys kuuluukin: maksatko mieluummin neliöistä ja asut kauempana vai maksatko sijainnista ja asut tiiviimmin? Itselleni pienemmät neliöt hyvällä sijainnilla sopii parhaiten tähän elämäntilanteeseen. Loppuelämääni en keskustassa voisi kuitenkaan kuvitella viettäväni.

Miten te asutte? Mitä olette mieltä esimerkiksi asumisesta maalla tai keskustan ytimessä?
Mikä sopii teille parhaiten ja miksi?



13 kommenttia:

  1. Mä olen lähtöisin pienestä kaupungista ja siellä tuli asuttua n. 2km etäisyydellä keskustasta. Meillä on omakotitalo ja oma piha jne, mutta aloin sitten kaipaamaan vähän isompaan kaupunkiin yläasteen aikoihin. Muutin helsinkiin 4vuotta sitten - ensin tosin miehen luokse silleen ns väliaikaisratkaisuna ja lopulta päätettiin oikeesti muuttaa saman katon alle kokonaan. Nyt ollaan virallisesti asuttu yhdessä täällä n.15min junamatkan päässä keskustasta 1,5 ja muutto ydinkeskustaan on parin viikon päästä :)

    Ihan sen takia haluttiin tämä ratkaisu, sillä kävi tosi hyvä onni kämpän suhteen, ostettiin ihan oma koti ja päästään liikkumaan suoraan pyörillä. Julkisten käyttäminen ei ole ihan halvimmasta päästä kuitenkaan, 55€ kuukausikorttiin on mun lompakolle vähän liikaa, niin mielellään polkee sitten keskustaan jne :)

    Itse olen kaupunki-ihminen henkeen ja vereen :-D en vois enää kuvitella asuvani jossain muualla kun kaupungissa! Pakko olla lähettyvillä ruokakaupat jne, ihan vain koska me voidaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä ihan totta, että noi kuukausikortit on sen verran kalliita, että jos vaan pyöräily onnistuu niin sitä kannattaa kyllä harrastaa. Varsinkin nyt kun ilmatkin mahdollistaa sen mukavasti! Tosi hauskaa, että muutatte nyt keskustaan. Ihanaa Helsinki-kesää teille ja tsemppiä muuttoon! :)

      Poista
  2. Kaupunki mutta ei ihan keskustassa on paras <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä just hyvä ratkaisu! :)

      Poista
  3. Hyvää pohdintaa. Näinhän se on että joko sitä maksaa sijainnista tai sit tilasta. Mäkin maksan tällä hetkellä sijainnista mutta tulevaisuudessa sitten, eli lapsia hankkiessa, haluun muuttaa johonkin kivalle alueelle missä on enemmän tilaa ja luontoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Mulla on aika samat ajatukset kuin sulla.

      Poista
  4. Mun unelma on sinkkuajan jälkeen muuttaa kaupungista maalle ihanan miehen kanssa ja kasvattaa lapset maaseudulla :D mutta kukakohan mies suostuisi moiseen... :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Veikkaan, että aika moni :D on varmasti muitakin jotka haaveilevat samasta!

      Poista
  5. Teille varmasti sopii keskusta-asuminen tosi hyvin, eikä sillä ookaan mitään väliä, vaikka neliöitä olis hiukan vähemmän :) Mitä lopulta niillä kaikilla neliöillä kuitenkaan tekee.

    Mä tykkään sellasista 50 000-100 000 asukkaan kaupungeista. Ei liian iso, muttei mikään metsäkään :D Tallinnassa tykkäsin asua siellä Rocca al maren ostoskeskuksen vieressä! Se oli kauempana keskustassa, mutta jos jotain tarvitsi niin läheltä sai. Saa nähdä mistä päin löytyy uus kämppä. Pirita olis ehkä kiva...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, varsinkin kun sitä on kotona 99% ajasta kahdestaan tai yksin :)
      Vitsi miten hauskaa, että sulla on Tallinnan kämpän metsästys edessä. Siellä kämpän ettiminen on just hauskaa, kun siellä on niin kivasti valinnanvaraa. :)

      Poista
  6. Mä oon niin kateellinen että sä oot asunu noin monessa eri maassa! 😍

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, no se on ollut kyllä ihana kokemus! :)

      Poista
  7. Mä tykkään isoista kaupungeista! Pikkukylästä kotosin ja siellä vuosia asuneena, en lähe sellaseen enää koskaan. Sanon aina, ettei sais sanoo "ei koskaan", mutta toi asia on niitä harvoja johon voin sanoo :D
    Mä asun nyt täällä Pohjois-Helsingissä/Länsi-Helsingissä, mistä puoli tuntii bussilla keskustaan - joo ihan ok ja siihen tottuu mut tykkäsin paljon enemmän ku asuin 15min ratikalla keskustasta :D Sitten kun opiskelut ohi niin eiköhän tuu vähän lähemmäs taas muutettua.

    -Miia

    VastaaPoista

I'M HAPPY TO HEAR YOUR COMMENTS!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...