24.5.2017

Saanko rahaa bloggaamisesta ja haluaisinko tehdä tätä työkseni?







Ystäväni kertoi lukeneensa juuri muutaman uusimman postaukseni ja juteltiin hetki blogistani. Hän kysyi, saanko rahaa bloggaamisesta. Saan, mutta todella vähän, en missään nimessä sen vertaa, että sillä pystyisi ketään elättämään. Niin kuin olette varmaankin huomanneet, yhteistyöpostauksia näkyy blogissani erittäin harvoin, viimeksi taisi olla viime syyskuussa. Yhteistyöehdotuksia saa varmasti jokainen bloggaaja useita kertoja viikossa, mutta olen äärettömän tarkka mihin lähden mukaan. Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta hehkuttaa täällä jotain kasvonaamiota tai uutta leipää euronkuvat silmissä. Oon aina yrittänyt pitää bloggaamisen sellaisena mitä se oli alussa, harrastuksena jota tehdään sen takia, että se on kivaa.

Mä en tiedä kuinka hyvä diili tää on teille, sillä koska bloggaaminen on mulle harrastus eikä mun tulot riipu tästä, tulee postauksia välillä harvemmin eikä ne varmasti ole ainakaan visuaalisesti yhtä laadukkaita kuin monilla ammattibloggaajilla. Toki tämä on asia mikä mua harmittaa silloin tällöin. Puolustaudun kuitenkin aikaavievällä työlläni sekä sillä, että kun näette multa uuden postauksen, ainakin tiedätte sen olevan tehty siksi, että mä haluan kirjoittaa teille, eikä siksi että mun täytyy.

Ystäväni kysyi myös, että haluaisinko tehdä bloggaamista työkseni. Varmaankin yllä olevasta pohdinnasta voitte päätellä, että en. Bloggaaminen on niin ihanaa ja ehdottomasti mun lempiharrastus, mutta veikkaan, että työksi tämän tekeminen veisi sen ilon hommasta nopeasti. Mun mielestä olisi aika ikävää, että mun työ ja palkka riippuisi siitä, että blogi pysyisi suosittuna. Se tarkoittaisi myös sitä, että joutuisin kirjoittelemaan niistä naamioista ja hammastahnoista jotta pitäisin itseni leivässä. Ja no, miten sanoisin tämän, mä en ole valmistunut Lontoon yliopistosta oikeustieteen maisteriksi siksi että voisin kirjoitella blogia kotona päivät pitkät :D Kaikella kunnioituksella, vaikka ammattibloggaamiseen liittyvä kaikki se oman toiminimen tai yrityksen pyörittäminen teettääkin paljon hommaa, ei se itse blogin kirjoittaminen mitään ydinfysiikkaa ole. Mä tarvitsen haastavan työn, jonka jälkeen voin keskittyä kevyempiin harrastuksiin. Bloggaaminen ammattina toimii mielestäni hyvin niille, joilla on haaveissa ura markkinoinnin, viestinnän tai vaikuttamisen parissa. Näillä aloilla bloggaaminen nähdään varmasti ihan loistavana cv-merkintänä.

On mahtavaa, että Suomessakin tietyt ihmiset pystyvät elättämään itsensä työllä, joka alkoi rakkaana harrastuksena. Bloggaaminen ei kuitenkaan sovi kaikille kokopäivätyöksi, ja itse lukeudun tähän ryhmään.

Jos itse bloggaat, haluaisitko tai pystyisitkö tehdä sitä työksesi?
Jos taas et, mitä olet mieltä bloggaamisesta työnä? :)

11 kommenttia:

  1. Hyvä teksti ja mielenkiintonen aihe :-) Mä en bloggaa enkä ikinä ookaan/halunnukkaan, enkä kyllä ihan ymmärrä miten joku tekee sitä työkseen. Toisaalta hienoa jos joku tykkää.

    VastaaPoista
  2. Taas kiinnostavaa luettavaa. Jes! (:

    VastaaPoista
  3. Bloggaaminen vie ihan sikana aikaa. Itse bloggasin 2008-2012 mutta totesin, että ei. En ole työnä sitä tehnyt enkä haluaisi, en pystyis esittämään mahdollisesti tuhansille ihmisille mun kotia ja mun elämää - tykkään pitää omana tietona paljon. Kyllä sitä harrastuksena voi kirjottaa, jos mielenkiintoa riittää ja päivissä on muutakin kun työhakemuksien kirjottamista ja marsujen "ulkoilutusta". Itse siis olen työtön, joten en usko että siitä sisältöä blogiin saisi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot ihan oikeassa. Toisaalta bloggaamiseen täytyy löytyä paljon aikaa ja toisaalta taas täytyisi elää jotenkin mielenkiintoista elämää että siitä viitsii kirjoitella. Itselläni on usein juurikin nuo kaksi ongelmaa, eli aikaa ei tunnu riittävän ja välillä tuntuu että aiheetkin on vähissä.

      Poista
  4. Ammattiblogit on tylsiä. Värittömiä ja mauttomia. Ei oikeaa elämää, kaikki kiiltokuvaa. Oikeat ja aidot blogit, niinkuin sun, on sitä parasta luettavaa.

    VastaaPoista
  5. Ihan samaa mieltä! Tommonen rahankiilto silmissä bloggaaminen on nii ärsyttävää, koska se näkyy ainaki yhdessä tutun blogissa mitä "seuraan" (en hirveesti monia blogeja kyl lue). Tehdään postauksia iha vaikka juuri jogurtista tai ruisleivästä tai just jostai blogiin kuulumattomasta aiheesta. Kuitenkin moni blogi on rajattu aihein ja rahankiilto silmissä pomppiminen ärsyttää näin lukijana.

    Itse haluaisin tehdä blogia ns. Osa-aikaisena josta saisi jotai itsellenikin, mutta en noin, että pitää jotain hammastahnaa mainostaa, että se pysyy hengissä. Tykkään just tälläisistä aidoista blogeista kuten sulla eikä aiheet hypi sinne tänne, että ei tiiä mikä tän blogin tarkoitus olikaan, mainostus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on ihan totta. Tuollainen toimintatapa aliarvioi lukijoiden merkitystä.
      Kiitos paljon, tosi kiva että tykkäät :)<3

      Poista

I'M HAPPY TO HEAR YOUR COMMENTS!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...